Sebelum kita berkenalan dengan lebih mendalam dengan terma
ekonomi dan apa yang berkaitan dengannya, apa kata kita lihat beberapa situasi
dahulu.
Hari ini, kita pergi ke restoran Doiah dengan niat untuk membeli satu set syawarma. Kita
keluarkan sedinar setengah, dan bayar untuk memenuhi kehendak kita.
Alhamdulillah, sedap makan syawarma sambil minum syai bi na’na’.
Bukan?
Hari ini juga, kerajaan putuskan untuk menaikkan kadar cukai
dalam negara kita. Banyak rungutan dan komentar dikeluarkan, mengkritik atau
memuji tindakan ini. Kita di Jordan tidak terkecuali. Ada yang keluarkan
pendapat berdasarkan pengetahuan fiqhnya, atau berdasarkan pengetahuan usuluddinnya,
dan ada juga yang sekadar berbasa-basi tanpa ketahui hujung pangkal perbincangan.
Ataupun situasi kita di dalam rumah. Ahli ada 3 orang,
dengan bayaran untuk makan minum sebanyak 20 jod seorang. Dengan 60 Jod ini,
kita merancang bagaimana untuk membeli, apa yang patut dan tidak patut, dan
juga tabungan untuk kecemasan. Kita akan merancang dengan penuh teliti, dan
memastikan bajet itu cukup untuk 30 hari.
Rakan-rakan, adakah anda sedar ini semua adalah ekonomi?
Ya, kita sebenarnya telah diperangkap oleh satu jaring yang
amat besar tanpa disedari. Jaring itu memenuhi dan mengikuti setiap langkah,
mengekori dalam kelam, dan menghendap kehidupan kita dalam diam. Hembusan
ekonomi itu terasa di tengkuk kita, malahan ada manusia yang tumpas ataupun
dimamah kesan kejatuhan ekonomi sebelum sempat mengenali wajah sebenar ekonomi
itu.
Wah, seramnya!
Contoh lagi, apabila kita memilih untuk membeli ayam di
Sameh Mall berbanding di balad, kita sebenarnya sedang terlibat dalam aktiviti
ekonomi. Ataupun kita memilih untuk pergi ke jamiah berbanding tidur dalam
hirom, itu juga dalam ilmu ekonomi!
Takrifan:
Istilah ekonomi mempunyai terlalu banyak pengertian dan
kefahaman bergantung pada cara individu itu memahaminya. Sebagai contoh, tokoh
ekonomi Barat yang terkenal bernama Adam Smith dalam lewat karyanya, The Wealth
of Nations telah memberikan takrifan ekonomi dari sudut kefahamannya tentang
‘wealth’ ataupun barang/perkhidmatan. Beliau mengatakan ekonomi adalah sains
tentang barang/perkhidmatan. (The science of wealth)
Kemudian takrifan itu diperdalam lagi dengan penghasilan
barang, pengedaran barang, pertukaran barang, dan penggunaan barang yang mana
semua ini bergantung pula kepada 4 faktor pengeluaran yang utama, iaitu tenaga
kerja, modal, tanah, dan organisasi.
Saya fikir, lebih mudah andainya saya huraikan takrifan
ekonomi itu dari garapan pelbagai sumber namun masih mengekalkan keautentikan
maknanya.
Maka, untuk ditakrifkan dengan mudah tanpa pening kepala tanpa
graf tanpa penggunaan istilah jargon lagi teknikal lagi membosankan, saya
memahami ekonomi itu sebagai:
“Satu ilmu
sains sosial yang memerhatikan hubungan manusia dengan pilihan dalam keadaan
yang terhad, lalu berusaha memenuhi kemahuan dan keperluan mereka.”
InsyaAllah, saya akan cuba jelaskan dengan mudah tanpa
banyak songeh dan terangkan sekadar dalam fahaman saya.
Sains sosial
Dalam dunia ini, kita tahu bahawa air akan menggelegak
apabila mencapai 212 Fahreinheit. Ini adalah ilmu sains semula jadi dan ia
memang tetap sebagaimana tarikan graviti bumi itu juga tetap sama di mana
sahaja kita berada. Sama juga dengan ilmu perubatan dan ilmu matematik.
Namun, jika seorang Menteri menaikkan kadar cukai perniagaan
dalam negara kita, apakah anda tahu apa yang bakal berlaku?
Adakah kutipan cukai
akan meningkat secara drastik? Adakah peniaga akan larikan perniagaan mereka ke
luar negara untuk mengelakkan cukai? Atau mungkin juga mereka akan beralih ke
medan perniagaan yang tidak dikenakan cukai, iaitu internet?
Tiada sesiapa yang dapat memberi jawapan yang tepat kerana
perkara ini adalah sains sosial yang dipengaruhi oleh terlalu banyak unsur dan
penyebab-penyebab. Sebab itu, ekonomi adalah sains sosial yang tidak tetap
kesannya antara satu situasi ke situasi lain.
Boleh jadi, apabila cukai dinaikkan hasil percukaian akan
berkurangan dan boleh jadi juga hasilnya akan meningkat. Kita tidak tahu.
Disebabkan itulah, munculnya pelbagai mazhab ekonomi dan
tokoh-tokoh yang berusaha untuk memahami kesan sesuatu arahan atau tindakan
terhadap ekonomi secara keseluruhan. Mereka mengeluarkan pelbagai jenis teori,
hukum, dan pendapat untuk menjelaskan hubungan di antara tindakan manusia dan
kesan yang berlaku.
Kita akan berkenalan dengan mazhab yang pelbagai ini dalam
tulisan akan datang dengan izin Allah.
Jadi, jelas, ekonomi adalah ilmu sains sosial berlawanan
dengan sains fizikal/alam. Ini kefahaman yang pertama sekali.
Contoh lain untuk memahami sains sosial adalah sejarah umat
Islam sendiri. Kebangkitan umat Islam yang pernah menguasai sebahagian besar
dunia sama ada dari sudut pengaruh politik, atau ketenteraan, atau kekuatan
ekonomi, dan juga keilmuan adalah satu sains yang perlu kita semua tekuni
supaya kita dapat aplikasikan formula itu dalam kebangkitan umat islam
sekarang.
Bagaimana hendak
capai, dengan apa nak capai, dan apa fokus dalam setiap marhalah. Ini adalah
resipi untuk mencapai kegemilangan umat Islam bi iznillah.
Pilihan yang terhad
Dalam bahasa Inggeris, kami kenalinya sebagai ‘scarcity’,
ataupun satu keadaan yang kekurangan.
Konsep ini telah dijelaskan dengan baik oleh Tim Harford
dalam karyanya The Undercover Economist bab pertama, di mana beliau
merungkaikan asbab yang membawa kepada harga kopi yang mahal, sebagai contoh di
Starbucks. Harga yang melambung dan mahal ini bukanlah disebabkan oleh kualiti
atau kelebihan pada biji kopi itu, tetapi disebabkan kopi itu terhad dan
ditambah lagi dengan faktor kedai Starbucks yang terletak dalam radius
penempatan yang tinggi kemahuannya. Scarcity akan menjadikan kemahuan terbatas,
dan para peniaga menggunakan peluang ini untuk mengaut keuntungan dengan
prinsip di mana ada kemahuan, di situlah mereka akan bekalkan.
Contoh lain pula, apabila dalam tangan kita ada satu dinar,
kita akan membuat pilihan sama ada untuk membeli syawarma atau makan kabsah
dalam restoran Universiti Yarmouk.
Kita terpaksa membuat pilihan. Sama ada kabsah atau
syawarma. Tidak boleh memilih dua-dua sekali kerana keterbatasan duit kita
ketika itu.
Dalam ekonomi, kita percaya bahawa kemahuan manusia itu
tidak terbatas. Jika dia mampu dan boleh, pastinya dia mahu semua perkara
sekali. Nafsu itu sentiasa menyuruh kita mendapat lebih dan banyak, walaupun
kita sedar bahawa kita tidak mampu memenuhi semua keperluan.
Sebab itu, kita akan melihat bagaimana setiap manusia
membuat pilihan yang berbeza apabila berhadapan dengan situasi yang terhad ini
bergantung pada sejarah, pengalaman, cita rasa, harga, dan pelbagai lagi faktor
yang boleh menyebabkan perubahan pada keputusan individu.
Dalam contoh tadi, kita dapat melihat duit itu terhad dan
menyekat kemahuan kita. Sebenarnya, hampir semua sumber kita juga terhad.
Minyak contohnya, bila-bila masa sahaja akan habis dikorek.
Masa, hanya ada 24 jam sehari dan tidak mungkin boleh disimpan untuk digunakan
pada minggu depan. Begitu juga biasiswa, makanan, pengangkutan, dan tenaga
kita.
Konsep keterbatasan ini terpakai untuk semua keadaan dan
situasi. Sebab itu, ekonomi berusaha mencari cara terbaik untuk kita memilih
barang/perkhidmatan yang bersesuaian dengan keterbatasan yang sedang dihadapi.
Faham insya-Allah? J
Kesimpulan
Sebagaimana yang telah diterangkan, ekonomi adalah ilmu
sains sosial yang amat luas. Terkandung dalamnya ilmu tentang kewangan,
insurans, pilihan, duit, makroekonomi dan mikroekonomi, perniagaan, percukaian,
dan semua yang berkaitan dengan pilihan manusia serta tindakannya.
Kita juga faham konsep scarcity atau keterbatasan sumber
yang berlaku yang bertentangan dengan kemahuan yang tidak berkesudahan.
Persoalannya, bagaimana cara kita menyeimbangkan di antara sumber terbatas
dengan kemahuan tidak terbatas? Insya-Allah bakal dijelaskan dalam tulisan yang
mendatang.
Sebelum itu, suka untuk saya beritahu bahawa takrifan dan
kefahaman yang tertulis ini dari kefahaman penulis dengan merujuk beberapa
kitab ekonomi.
Namun, dalam ekonomi itu sendiri terdapat pelbagai aliran, di
mana yang paling utama adalah kapitalis dan sosialis. Islam pula tidak dikira
sebagai satu aliran ekonomi yang berpisah dari bahagiannya yang lain, kerana
Islam itu sememangnya merangkumi semua aspek kehidupan dan kita memahami Islam
sebagai satu cara hidup yang menyeluruh.
Dalam tulisan mendatang, saya boleh jelaskan apakah aspek
perbezaan cara hidup Islam dengan aliran ekonomi yang wujud dari sudut
kefahaman, tujuan, dan cara Islam berhadapan dengan permasalahan muamalat
seharian secara makro serta mikro.
Apa yang penting, kita faham asas ilmu ekonomi dan
perlahan-lahan, kita akan masuk ke dalam topik yang lebih berat dan mencabar.
Nantikan!
Tambah pendapatan dulu! |
0 comments:
Post a Comment